«Ο καλός ο καπετάνιος στη φουρτούνα φαίνεται» λέει μια παλιά και σοφή παροιμία και αυτό φαίνεται ότι ισχύει και στην περίπτωση του επιχειρηματία Θανάση Μπίρλη και των συνεργατών-συνεταίρων του στην αλυσίδα καταστημάτων οπτικών «ΟΦΘΑΛΜΟΣ», που βρίσκονται «διατεταγμένα» στις πόλεις της παραλιακής, της αποκαλούμενης «Αθηναϊκής Ριβιέρας» και γενικότερα στα λεγόμενα Νότια Προάστια (Γλυφάδα, Παλαιό Φάληρο, Άλιμος Ηλιούπολη, Καλλιθέα κ.α.) και όχι μόνο.
Μια ολική καταστροφή του καταστήματος «ΟΦΘΑΛΜΟΣ» στη Νέα Σμύρνη και των υποδομών του, αλλά και του συνόλου του εμπορεύματος που υπήρχε, από μια πυρκαγιά στο τέλος Αυγούστου, δίπλα στα οξυμένα οικονομικά προβλήματα από την κρίση, δημιούργησαν πονοκεφάλους και προβληματισμούς στον Θανάση Μπίρλη.
Δεν το έβαλε όμως κάτω και άρχισε να ξαναφτιάχνει το ολοσχερώς κατεστραμμένο κατάστημα και ταυτόχρονα να «τρέχει» και τα υπόλοιπα καταστήματα που φτάνουν στα 25 σε όλη την Ελλάδα.
Ο Θανάσης Μπίρλης μπήκε από νωρίς στο κόσμο των επιχειρήσεων, εγκαταλείποντας μάλιστα προς τούτο τη θέση του στο Δημόσιο (δίδασκε στα ΤΕΙ Αθήνας στο Τμήμα Οπτικών). Η δεινή οικονομική κρίση που πλήττει τη χώρα, βρήκε την εταιρεία «ΟΦΘΑΛΜΟΣ» σε πλήρη ανάπτυξη, χωρίς δάνεια από τράπεζες και με καινοτόμες υπηρεσίες για τα ελληνικά δεδομένα.
Η γενιά του Θ. Μπίρλη ήταν ουσιαστικά η πρώτη που βγήκε από ελληνικό πανεπιστήμιο και άσκησε το συγκεκριμένο επάγγελμα, καθώς μέχρι και πριν από τη δεκαετία του ’80 ο κλάδος των οπτικών θεωρούνταν κλειστό οικογενειακό επάγγελμα, για το οποίο δεν ήταν υποχρεωτική η πανεπιστημιακή κατάρτιση.
Στην αγορά μπήκε δυναμικά και με σχέδιο, φέρνοντας στα μαγαζιά του, που επεκτείνονταν σιγά σιγά, αρκετά καινοτόμα και πρωτοεμφανιζόμενα προϊόντα. Τα Paul Smith, τα Oliver Peoples ήταν μάρκες γνωστές σε όλο τον κόσμο αλλά όχι στην Ελλάδα. Είχε την αποκλειστική διανομή των γυαλιών Prada και ήταν ο πρώτος που χρησιμοποίησε έμπειρους αρχιτέκτονες και διακοσμητές δημιουργώντας «art καταστήματα».
Το πρώτο κατάστημα «Οφθαλμός» έκανε την εμφάνισή του στην ελληνική αγορά το 1996 στην περιοχή της Γλυφάδας και έκτοτε ο αριθμός τους έχει αυξηθεί σε 25, μεταξύ των οποίων κάποια ιδιόκτητα και κάποια άλλα franchise.
Το στοιχείο, όμως, που κάνει τα καταστήματα «Οφθαλμός» να ξεχωρίζουν από τους ανταγωνιστές τους, δεν είναι μόνο η διαχρονική τους πορεία, αλλά και το γεγονός ότι στο εσωτερικό τους λειτουργούν παράλληλα κέντρα βοηθημάτων χαμηλής όρασης, για άτομα που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα όρασης. Επιπρόσθετα, την τελευταία εφταετία η εταιρεία έχει μπει δυναμικά και στο κομμάτι των ακουστικών βαρηκοΐας.
“Πληγή” για τον κλάδο των οπτικών ο κ. Μπίρλης θεωρεί τα «ψεύτικα γυαλιά» ηλίου που διακινούνται εκτός των καταστημάτων οπτικών και γενικότερα το παραεμπόριο οπτικών. Τα «ψεύτικα γυαλιά», που πωλούνται ευρέως σήμερα, βάζουν σε κίνδυνο τα μάτια των καταναλωτών και δημιουργούν μεγάλες απώλειες στις νόμιμες επιχειρήσεις του κλάδου, καθώς υπολογίζεται ότι διακινούνται περίπου 2,5 εκατομμύρια ψεύτικα γυαλιά ετησίως.
Σύμφωνα με υπολογισμούς, ο κλάδος των οπτικών εμφανίζει πτώση του 60%-70%, απόρροια τόσο της κρίσης, όσο και των παραεμπόρων που δρουν ανεξέλεγκτοι.
Παρά την ατυχία που είχε με την καταστροφή από πυρκαγιά του καταστήματος της Νέας Σμύρνης, ο επιχειρηματίας της αλυσίδας «ΟΦΘΑΜΟΣ» διατηρεί αμετάβλητο τον στόχο που έχει τεθεί για το 2015 και ο οποίος είναι να κρατηθεί η επιχείρηση στα πόδια της, διατηρώντας το υπάρχον μερίδιο αγοράς.
Το πλάνο ανάπτυξης περιλαμβάνει τη δημιουργία αυτόνομων κέντρων χαμηλής όρασης και ακουστικών βαρηκοΐας και επέκταση καταστημάτων σε τουριστικές περιοχές της χώρας, καθώς επίσης και εξαγωγές προϊόντων σε Κύπρο και Βαλκάνια.
Για την ώρα, φαίνεται ότι «η εξαγωγική δραστηριότητα» του «ΟΦΘΑΛΜΟΣ» υπόκειται στις επιπτώσεις των capital controls, καθώς υπάρχουν προβλήματα στις εξαγωγές προς την Κύπρο λόγω των τραπεζικών περιορισμών.
Πάντως, στη καθημερινότητα του Θ. Μπίρλη παίζει σημαντικό ρόλο η αισθητική, η οποία δεν περιορίζεται μόνο στους χώρους των καλαίσθητων καταστημάτων της αλυσίδας «ΟΦΘΑΛΜΟΣ».
Ο ίδιος ασχολείται, και μάλιστα με αφοσίωση, με την τέχνη και τα εικαστικά. Έχει ήδη πραγματοποιήσει πέντε ατομικές εκθέσεις ζωγραφικής, ενώ το τελευταίο διάστημα, αξιοποιώντας την εμπειρία και τη γνώση των υλικών κατασκευής των σκελετών οράσεως, έχει δημιουργήσει σειρά εντόμων, η οποία φιλοξενείται στο πωλητήριο του μουσείου Μπενάκη.
Από τη συντακτική ομάδα του Attica Coast