Νίκος Παπανικολάου, Εύη Δημοπούλου
Σε ένα τόσο μεγάλο έργο όπως είναι αυτό της αξιοποίησης της έκτασης του Ελληνικού δεν αρκεί να έχεις την ενθαρρυντική παρέμβαση των ξένων Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, αφού σε μια περίοδο που έπεται ουσιαστικά της πλήρους κατάρρευσης της οικονομίας, είναι αναγκαίο να γίνεται πλήρης αποτίμηση όλων των κινήσεων.
Ως χώρα θέλουμε να γίνει το συγκεκριμένο έργο;
Θέλουμε να παραχωρηθεί σε ιδιώτες;
Ο τρόπος που έχουμε επιλέξει είναι ο σωστός και εφαρμόζεται με πλήρη διαφάνεια;
Οι απαντήσεις που έχουν ήδη δοθεί μάλλον περιπλέκουν τα πράγματα. Η αξιωματική αντιπολίτευση θεωρεί παράνομη τη για 99 χρόνια σύμβαση παραχώρησης του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού και της παραλίας του Αγίου Κοσμά και της μεταβίβασης του συνόλου των μετοχών στη Lamda Development, συμφερόντων Ομίλου Λάτση.
Μιλά για μεγάλα οικονομικά συμφέροντα και καταγγέλλει «παρατυπίες», εμμένοντας στη διαπίστωση πως πωλείται έναντι ανταλλάγματος που αγγίζει το 1/5 της ήδη υποβαθμισμένης του αξίας.
Όμως, η κάκιστη εικόνα όλης της περιοχής, η οποία επισημαίνεται με έμφαση από τα διεθνή ειδησεογραφικά πρακτορεία, όπως για παράδειγμα, από το CNN και το REUTERS,
αλλά και η ανάγκη αναπτυξιακών κινήσεων που θα βγάλουν από τη στασιμότητα την ελληνική οικονομία, θέτουν γενικότερα ζητήματα ιδιωτικοποιήσουν ή θέματα αξιοποίησης της περιουσίας του Δημοσίου.
Τα ξένα πρακτορεία μεταδίδουν την εικόνα του μαρασμού και της εγκατάλειψης των τελευταίων δεκατριών χρόνων, που μπορεί να αντικρύσει κάποιος που επισκέπτεται την περιοχή, και μάλιστα τη συγκρίνουν με εκείνη που είχαν διαμορφώσει πριν μερικές δεκαετίες: “Το τοπίο προκαλεί θλίψη και απογοήτευση και δεν θυμίζει σε τίποτα την πολυτέλεια και τη χλιδή της δεκαετία του 1960, τότε που ο Έλληνας μεγιστάνας, Αριστοτέλης Ωνάσης, ήταν ο ιδιοκτήτης των Ολυμπιακών Αερογραμμών. Τα συντρίμμια από την οροφή που έχει καταρρεύσει, οι σκορπισμένες κάρτες επιβίβασης, τα σκουπίδια, τα αγριόχορτα που έχουν πλέον φυτρώσει στους διαδρόμους απογείωσης και τα σκουριασμένα αεροσκάφη που παραμένουν καθηλωμένα στο έδαφος συνθέτουν ένα τοπίο ανατριχιαστικό!”
Την ίδια ώρα CNN και REUTERS εκφράζουν την επιφυλακτική αισιοδοξία τους για την ανάπτυξη του μεγάλου έργου ανάπλασης του παλαιού αεροδρομίου στο Ελληνικό.
Η ανάπλαση και η αξιοποίηση του οικοπέδου, που εκτείνεται σε 6.200 στρέμματα, είναι επιτακτική ανάγκη να προχωρήσει άμεσα. Κι αυτό βέβαια, όπως εξηγούν, θα έχει διττή σημασία για την Ελλάδα.
Καταρχάς θα μετατρέψουν το τοπίο εξαθλίωσης σε ένα παραλιακό θέρετρο με μαρίνα, συγκροτήματα κατοικιών, χώρους ψυχαγωγίας, γήπεδα, καζίνο κ.λπ. που θα προσελκύει τόσο Έλληνες όσο και ξένους επισκέπτες.
Με άλλα λόγια, σύμφωνα με διεθνή πρακτορεία ειδήσεων με την αποκατάσταση της περιοχής του Ελληνικού θα δημιουργηθεί ένα κέντρο τουρισμού, που θα έχει ως απώτερο στόχο τη μετατροπή της περιοχής σε διεθνή προορισμό.
Επιπρόσθετα, τα ξένα Μέσα δίνουν ιδιαίτερη σημασία στην οικονομική ανάσα που μπορεί να επιφέρει μια τέτοια μεγάλη επένδυση. Η σχεδόν χρεωκοπημένη Ελλάδα, όπως τονίζεται, έχει ανάγκη τη δημιουργία εκατοντάδων νέων θέσεων εργασίας και απασχόλησης για τους συνεχώς αυξανόμενους ανέργους της χώρας.
Για όλους του παραπάνω λόγους, η συμφωνία για την ανάπτυξη της περιοχής θεωρείται ζωτικής σημασίας για την Ελλάδα, καθώς έτσι θα ανταποκριθεί και στους στόχους που έθεσαν οι δανειστές της, η Ευρωπαϊκή Ένωση και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.
Ο τελικός πλειοδότης, η εταιρεία Lamda Development, που ανήκει στον όμιλο της οικογένειας Λάτση και ηγείται μιας κοινοπραξίας εταιρειών με έδρα την Κίνα και το Άμπου Ντάμπι, μετά την υπογραφή της συμφωνίας των 915 εκατομμυρίων ευρώ για την απόκτηση του 100% των μετοχών της εταιρίας ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε., δίνει, πάντα κατά τα Πρακτορεία, αίσιο τέλος σε μια μακρόχρονη περίοδο εγκατάλειψης του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού.