Η οικογένεια γύρω από τραπέζι, σε καθημερινή βάση, και η μεσογειακή κουζίνα, με μαγειρεμένο, σπιτικό φαγητό, εξασφαλίζουν στους μαθητές υψηλότερες επιδόσεις στο σχολείο, σύμφωνα με τα συμπεράσματα μελέτης του Τμήματος Οικιακής Οικονομίας και Οικολογίας, του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου.
“Η υψηλή προσκόλληση στη Μεσογειακή Διατροφή, τα καθημερινά γεύματα με την οικογένεια, η περιορισμένη παρακολούθηση τηλεόρασης, η επαρκής ανάπαυση, τα υψηλά επίπεδα αυτοεκτίμησης, αλλά και η αποφυγή της παχυσαρκίας, φαίνεται να επηρεάζουν θετικά την σχολική επίδοση παιδιών και εφήβων”, λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η επίκουρη Καθηγήτρια Διατροφικής Συμπεριφοράς και Υγείας του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου, Βασιλική Κωσταρέλλη.
“Είναι πολύ σημαντικό να τονιστεί, ότι τα παιδιά που τρώνε συστηματικά μαζί με τους γονείς τους, γύρω από ένα κοινό τραπέζι και όχι μπροστά σε οθόνες τηλεόρασης ή υπολογιστών, είναι περισσότερο πιθανό να τρώνε πιο ισορροπημένα.
Παίζουν πολύ μεγάλο ρόλο τα γεύματα με την οικογένεια, στο σπίτι, με μαγειρεμένο φαγητό.
Επίσης, κατά τη διάρκεια των κοινών γευμάτων οι γονείς ίσως εκδηλώνουν το ενδιαφέρον τους για τη σχολική ζωή του παιδιών ή του εφήβου, ενθαρρύνουν και επιβραβεύσουν συμπεριφορές, συμβάλλοντας με αυτό τον τρόπο στην ενίσχυση της αυτοεκτίμησης του μαθητή, η οποία αποτελεί καθοριστικό παράγοντα της σχολικής επιτυχίας”, εξηγεί.
Σύμφωνα με την επίκουρη Καθηγήτρια, η οποία αύριο Σάββατο θα μιλήσει στη Θεσσαλονίκη (10 π.μ., Πειραματικό Σχολείο Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Δελμούζου 1) σε γονείς και εκπαιδευτικούς, για τη “Διατροφή και Σχολική Επίδοση”, στο πλαίσιο βιωματικού σεμιναρίου για θέματα διατροφής “το κυριότερο γεύμα που έχει σχετιστεί με τη σχολική επίδοση των μαθητών είναι το πρωινό”.
“Η σωστή ανάπτυξη κατά την παιδική και εφηβική ηλικία και ιδιαίτερα η ανάπτυξη του εγκεφάλου, επηρεάζεται αρνητικά από την πιθανή ελλιπή πρόσληψη συγκεκριμένων θρεπτικών στοιχείων, όπως ο σίδηρος, ο ψευδάργυρος, το φυλλικό οξύ, η Β12, οι πρωτεΐνες, τα απαραίτητα λιπαρά οξέα”, επισημαίνει.
“Η έρευνα”
Στο πλαίσιο της διδακτορικής του διατριβής ο εκπαιδευτικός Ιωάννης Βασιλούδης εξέτασε, πώς επιδρά στις σχολικές επιδόσεις των μαθητών ένα πλέγμα πολυποίκιλων παραγόντων- ατομικών, κοινωνικών και περιβαλλοντικών- όπως ο τρόπος ζωής και η διατροφή.
Το δείγμα της έρευνας ήταν 528 μαθητές Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (ηλικίας 10-12 ετών) και 520 μαθητές Δευτεροβάθμιας (ηλικίας 15-18 ετών), οι οποίοι φοιτούσαν σε δημόσια Δημοτικά σχολεία και Λύκεια των τεσσάρων Διευθύνσεων Εκπαίδευσης Αθήνας.
Αναλυτικότερα, σε ό,τι αφορά τους μαθητές του Δημοτικού, προέκυψε ότι η υψηλή προσκόλληση στη Μεσογειακή διατροφή, η ικανοποιητική διάρκεια του βραδινού ύπνου, τα υψηλά επίπεδα φυσικής δραστηριότητας, τα υψηλότερα επίπεδα αυτοεκτίμησης των μαθητών αλλά και τα κοινωνικοοικονομικά και δημογραφικά χαρακτηριστικά της οικογένειας αποτελούν σημαντικούς προβλεπτικούς παράγοντες, οι οποίοι σχετίζονται θετικά με τη σχολική επίδοση.
Στον αντίποδα ο αυξημένος Δείκτης Μάζας Σώματος των μαθητών και οι αυξημένες ώρες που αφιερώνονται για παρακολούθηση τηλεόρασης σχετίζονται αρνητικά.
Αντίστοιχα, για τους μαθητές Λυκείου προέκυψε ότι οι σχολικές επιδόσεις επηρεάζονται θετικά από μεγαλύτερο αριθμό των κοινών γευμάτων, που οι μαθητές έχουν με την οικογένειά τους, την καλύτερη προσκόλληση στη Μεσογειακή διατροφή, και τα κοινωνικοοικονομικά και δημογραφικά χαρακτηριστικά της οικογένειας, ενώ παράγοντες που συνδέονται αρνητικά με τη σχολική επίδοση είναι η συχνή κατανάλωση αναψυκτικών, η συχνότητα καπνίσματος και οι αυξημένες ώρες που αφιερώνονται για παρακολούθηση τηλεόρασης.
“Βιωματική εκπαίδευση για γονείς και καθηγητές”
Η εκδήλωση στη Θεσσαλονίκη, εντάσσεται στη σειρά των Βιωματικών Σεμιναρίων, σε 13 ελληνικές πόλεις, που ξεκίνησε αρχές του Οκτωβρίου και υλοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος ΕΣΠΑ “ΓΕΜAτο Διατροφή” για την προαγωγή υγείας σε θέματα διατροφής. Η Θεσσαλονίκη είναι ο ενδέκατος σταθμός των βιωματικών σεμιναρίων, ενώ τελευταίοι σταθμοί θα είναι η Πάτρα (27 Νοεμβρίου) και η Τρίπολη (28 Νοεμβρίου).
Το κοινό, στο οποίο απευθύνονται τα βιωματικά σεμινάρια, είναι γονείς και εκπαιδευτικοί, που ενδιαφέρονται να ενημερωθούν σε θέματα διατροφής, όχι μόνο για προσωπικό όφελος, αλλά και για να μπορέσουν να μεταλαμπαδεύσουν τις γνώσεις αυτές στα παιδιά ή στους μαθητές τους και να αποτελέσουν οι ίδιοι παράδειγμα προς μίμηση.
“Στόχος του προγράμματος, στη μικρή διάρκειά του, ήταν να εκπαιδεύσουμε περίπου 600 γονείς και εκπαιδευτικούς, και επετεύχθη”, σημειώνει η κ.Κωσταρέλλη, εξηγώντας, ότι μέσα από βιωματικές ασκήσεις, κυρίως για νήπια, δίδονται ιδέες στους εκπαιδευτικούς και τους γονείς, πώς μέσα από παιχνίδι παραμύθι να διορθώσουν τις διατροφικές συνήθειες των παιδιών, να διαχειριστούν το υπέρβαρο παιδί, να μάθουν να διαβάζουν τις πληροφορίες στις ετικέτες των τροφίμων κ.λπ.
Το πρόγραμμα υποστηρίζεται από την ιστοσελίδα gematodiatrofi.hua.gr, όπου υπάρχει αναρτημένο εκπαιδευτικό υλικό, προτάσεις βιωματικών δράσεων διατροφικής αγωγής για εκπαιδευτικούς αλλά και γονείς, forum συζήτησης. εκπαιδευτικών κ.ά.