Παιχνίδι για έναν παίκτη αποδεικνύεται ο διαγωνισμός πώλησης του 51% συν 16% των μετοχών του ΟΛΠ, με την Cosco να αποτελεί τον μοναδικό όμιλο που κατέθεσε χθες δεσμευτική προσφορά.
Αν και ο διαγωνισμός πραγματοποιήθηκε κάτω από συνθήκες πρωτοφανούς μυστικότητας, με το ΤΑΙΠΕΔ να ενημερώνει τους δημοσιογράφους ότι ο διαγωνισμός συνεχίζεται και ότι οι ανακοινώσεις θα γίνουν αφότου αποσφραγιστούν οι οικονομικές προσφορές στις 12 Ιανουαρίου, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν» μέχρι τη λήξη της διορίας στις 5 το απόγευμα ώρα Λονδίνου, μόνο η κινεζική Cosco είχε καταθέσει προσφορά.
Οι Κινέζοι τήρησαν τις δεσμεύσεις τους απέναντι στην ελληνική κυβέρνηση και μέσω του μεγαλύτερου κρατικών συμφερόντων ναυτιλιακού ομίλου που διαθέτουν έκαναν ένα ακόμα βήμα εμπρός σε ό,τι αφορά το λιμάνι του Πειραιά. Αντίθετα η APM Terminals, που αποτελεί το «αντίπαλο δέος» των Κινέζων και είναι θυγατρική του μεγαλύτερου ναυτιλιακού ομίλου στον κόσμο, της Maersk Moller, δεν πήγε στο προγραμματισμένο «ραντεβού».
Η απουσία της εταιρείας με έδρα την Ολλανδία δεν αποτέλεσε έκπληξη, αφού το τελευταίο διάστημα είχε καταγραφεί μια αποστασιοποίηση. Για την επιλογή των Ολλανδών να απέχουν, η αγορά «βλέπει» δύο εκδοχές. Από τη μια επισημαίνεται ότι είναι πολύ πιθανόν να έχουν εστιάσει εξαρχής στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και να συμμετείχαν στον Πειραιά προκειμένου να διαπιστώσουν πώς λειτουργεί το σύστημα στη χώρα μας.
Η δεύτερη εκδοχή αναφέρει ότι σημαντικό ρόλο στην απόφασή τους ενδεχομένως να διαδραμάτισε η μειωμένη οικονομική απόδοση πολλών από τις δραστηριότητες του ΟΛΠ, όπως αυτή του προβλήτα Ι του ΣΕΜΠΟ. Από τα 18,74 εκατ. έσοδα που είχε πέρυσι στο εννεάμηνο έχει πέσει φέτος περίπου στα μισά και πιο συγκεκριμένα στα 9,83 εκατ. ευρώ.
Τώρα, το ενδιαφέρον μετατοπίζεται κυρίως στο ύψος του οικονομικού ανταλλάγματος που προσφέρει η Cosco για το 51% των μετοχών του ΟΛΠ, συν το 16% που θα αναλάβει σε περίοδο 5 ετών. Η μεταβίβαση του επιπλέον ποσοστού προϋποθέτει τη διενέργεια επενδύσεων ύψους 350 εκατ. ευρώ την επόμενη πενταετία. Το άνοιγμα της προσφοράς της εταιρείας θα γίνει στις 12 Ιανουαρίου, μαζί με το άνοιγμα των αποτιμήσεων του ΟΛΠ από τους δύο ανεξάρτητους οίκους, Cantor και American Appraisal Hellas, που προσέλαβε το ΤΑΙΠΕΔ.
Εφόσον το τίμημα της Cosco ξεπερνά τη μεγαλύτερη αποτίμηση από τους δύο οίκους, η προσφορά της Cosco θα γίνει αποδεκτή. Στην περίπτωση που η προσφορά είναι χαμηλότερη από την υψηλότερη αποτίμηση του ΟΛΠ, το ΤΑΙΠΕΔ θα ζητήσει τη βελτίωσή της. Αν η βελτιωμένη προσφορά δεν ξεπερνά την υψηλότερη αποτίμηση τότε ο διαγωνισμός θα κηρυχθεί άγονος. Σε άλλη περίπτωση, το ΤΑΙΠΕΔ δεν θα έχει κανένα πρόβλημα να κατακυρώσει τον διαγωνισμό στον ένα και μοναδικό ενδιαφερόμενο, όπως το έχει πράξει πολλές φορές στο παρελθόν (ΟΠΑΠ, Ελληνικό κ.ά.). Αυτό άλλωστε ξεκαθάρισε και ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, Στέργιος Πιτσιόρλας, σε πρόσφατη συνέντευξη Τύπου. Ο ίδιος δε, για να διασφαλίσει περαιτέρω τη διαδικασία αυτή, πρότεινε και τελικά πραγματοποιήθηκε η πρόσληψη του δεύτερου αποτιμητή, που απαρτίζεται από τις εταιρείες Αmerican Appraisal και Επενδυτική Τράπεζα.
Aν και κανένας δεν μπορεί να προεξοφλήσει τις επόμενες κινήσεις, όλα δείχνουν ότι ο Λιμένας Πειραιά εισέρχεται πιο δυναμικά στον «δρόμο του μεταξιού» που τώρα χτίζουν οι Κινέζοι. Εκτιμάται δε, ότι η κινεζική πλευρά δεν θα «κακοκαρδίσει» το ΤΑΙΠΕΔ και την ελληνική κυβέρνηση και ότι το τίμημα θα είναι αρκούντως κατάλληλο, ώστε να μη ναυαγήσει το στρατηγικό σχέδιο. Αλλωστε, η Cosco με τους δύο προβλήτες ελέγχει εν δυνάμει το 70% της αξίας του ΟΛΠ. Η εξαγορά του 51% (+16%) απλά ανεβάζει περαιτέρω αυτή την αξία συμμετοχής στο 90% ή και περισσότερο του Λιμένα Πειραιά.