Και επισήμως πέρασε ο έλεγχος του 67% του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά στην κινέζικη Cosco Shipping Corporation, σε ειδική εκδήλωση στο Μαξίμου, παρουσία και του Πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα.
Η αξία της συμφωνίας, η οποία υπεγράφη μεταξύ της Cosco και του ΤΑΙΠΕΔ, ανέρχεται στα 1,5 δισ. ευρώ:
- 368,5 εκατ. ευρώ προσφορά της COSCO για το 67% του ΟΛΠ.
- 350 εκατ. ευρώ υποχρεωτικές επενδύσεις την επόμενη δεκαετία.
- 410 εκατ. ευρώ τα αναμενόμενα έσοδα του ελληνικού δημοσίου από τη Σύμβαση Παραχώρησης.
- 400 εκατ. ευρώ από τα αναμενόμενα μερίσματα για το υπολειπόμενο ποσοστό του 7%, το οποίο το ΤΑΙΠΕΔ θα συνεχίσει να κατέχει.
Η συμφωνία αναμένεται να επικυρωθεί από τη Βουλή το προσεχές διάστημα, ενώ η μεταβίβαση των μετοχών εκτιμάται τον Ιουνίο.
Πηγές από το Μαξίμου και το ΤΑΙΠΕΔ διευκρινίζουν ότι το λιμάνι δεν πωλείται, καθώς παραμένει στην ιδιοκτησία του δημοσίου. Όπως εξηγούν, πωλείται η εταιρεία που διαχειρίζεται τις λιμενικές υποδομές και όχι ο λιμένας του Πειραιά.
Επισημαίνουν δε, ότι ο ΟΛΠ είναι παραχωρησιούχος του λιμένος μέχρι το 2052 (master concession) και όχι ιδιοκτήτης του και προσθέτουν ότι ο Οργανισμός έχει ουσιαστικά αποκρατικοποιηθεί από το 2003, με την είσοδό του στο Χρηματιστήριο Αθηνών.
Κατά τη διάρκεια ειδικής τελετής, την οποία διοργάνωσε το ΤΑΙΠΕΔ, ο πρόεδρος της Cosco, Xu Lirong, υπενθύμισε ότι η κινεζική εταιρεία υλοποιεί επενδύσεις υψηλής ποιότητας από το 2009, συμβάλλοντας στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της σημασίας του Πειραιά στη διεθνή αγορά ναυτιλίας.
Ο Πειραιάς, πρόσθεσε, είναι πλέον ένας σύγχρονος τερματικός σταθμός εμπορευματοκιβωτίων μεγάλης κλίμακας με κορυφαίες τεχνολογίες, το ταχύτερα αναπτυσσόμενο λιμάνι των δύο τελευταίων ετών ανάμεσα στα κορυφαία 100 εμπορευματικά λιμάνια παγκοσμίως, καθώς και ένας σημαντικός κόμβος για πολλές διεθνείς μεταφορικές εταιρείες στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου.
Με την ολοκλήρωση της εξαγοράς, υπογράμμισε, η Cosco θα κεφαλαιοποιήσει τη στρατηγική ευκαιρία που παρουσιάζει η πρωτοβουλία «One Belt, One Road», ξεκινώντας δυναμικά μια νέα σειρά επενδύσεων σε υποδομές και λειτουργίες, που θα εξορθολογίσουν πλήρως τις επιδόσεις του λιμανιού και θα βοηθήσουν τον ΟΛΠ να αξιοποιήσει το μέγιστο των δυνατοτήτων του και να καταστεί ένα από τα κορυφαία λιμάνια στην Ευρώπη.
«Η COSCO δεν θα λειτουργεί απλώς ένα υπερσύγχρονο λιμάνι που θα συνδέει το εμπόριο της Ασίας και της Ευρώπης, αλλά επιπλέον θα δημιουργήσει θέσεις εργασίας και θα συνδράμει στην ενδυνάμωση της ελληνικής οικονομίας» κατέληξε.
Ο Zou Xiaoli, πρέσβης της Κίνας στην Ελλάδα, επισήμανε ότι «η σημερινή συμφωνία σηματοδοτεί ένα ιστορικό ορόσημο για την Σινο-Ελληνική φιλία και τις σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών σε πολλαπλά επίπεδα». Η Ελλάδα, εκτίμησε, θα γίνει η κορυφαία πύλη εισόδου των κινεζικών προϊόντων στην Ευρώπη, και οι εξαγωγές της Ελλάδας προς την Κίνα θα ενισχυθούν περαιτέρω.
«Οι λαοί μας έχουν μια μακρά παράδοση στη ναυτιλία, η οποία χρονολογείται από την αρχαιότητα. Οι στόλοι και η ναυτιλιακή τεχνογνωσία της Ελλάδας και της Κίνας είναι γνωστά σε όλο τον κόσμο για την ικανότητα και τη δυναμική τους, επομένως το να ενώνουμε τις δυνάμεις μας είναι απόλυτα φυσιολογικό. Την ίδια στιγμή η συμφωνία διευρύνει ουσιαστικά τη συνεργασία ανάμεσα στις δύο χώρες» ανέφερε, καταλήγοντας.
H επίσημη ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ
Υπεγράφη σήμερα η σύμβαση πώλησης του 67% του ΟΛΠ στην China COSCO Shipping Corporation Limited, έναντι συνολικού τιμήματος 368,5 εκατ. ευρώ από τον Πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ, κ. Στέργιο Πιτσιόρλα και τον Γενικό Οικονομικό Διευθυντή (CFO) της COSCO HONG KONG, κ. Feng Jinhua.
Η υπογραφή έγινε στο Μέγαρο Μαξίμου, παρουσία του Πρωθυπουργού κ. Αλέξη Τσίπρα και του Προέδρου της China COSCO Shipping Company Limited, κ. Xu Lirong.
Η σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών υπογράφεται μετά την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ενώ εκκρεμεί η έγκριση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Η συμφωνία θα επικυρωθεί από τη Βουλή και εκτιμάται ότι εντός του Ιουνίου θα έχει ολοκληρωθεί η συναλλαγή.
Με την εξέλιξη αυτή επιτυγχάνεται, με απόλυτη επιτυχία, ένα ιδιαίτερα σημαντικό ορόσημο του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, σύμφωνα και με τις δεσμεύσεις της Ελληνικής Δημοκρατίας.
Η συνολική αξία της συμφωνίας ανέρχεται σε 1,5 δισ. ευρώ και περιλαμβάνει: την ανωτέρω προσφορά των 368,5 εκατ. ευρώ, υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 350 εκατ. ευρώ την επόμενη δεκαετία και τα αναμενόμενα έσοδα του Ελληνικού Δημοσίου από τη Σύμβαση Παραχώρησης (αντάλλαγμα παραχώρησης σε ποσοστό 3,5% του κύκλου εργασιών του ΟΛΠ), αναμενόμενου συνολικού ύψους της τάξης των 410 εκατ. ευρώ. Στο συνολικό ποσό λαμβάνονται επίσης υπόψη τα αναμενόμενα μερίσματα και οι τόκοι που θα εισπραχθούν από το ΤΑΙΠΕΔ, καθώς και οι εκτιμώμενες (πέραν των ελάχιστων υποχρεωτικών) επενδύσεις μέχρι την λήξη της παραχώρησης το 2052.
Ο Πρωθυπουργός
Πάντως ο Πρωθυπουργός ΓΙΑ Αλέξης Τσίπρας χαρακτήρισε κίνηση που θα καταστήσει τον δρόμο του Μεταξιού συντομότερο την υπογραφή της συμφωνίας του ΤΑΙΠΕΔ με την Cosco, για τον ΟΛΠ.
Η Ελλάδα εισέρχεται σε μια νέα φάση, όπου η έμφαση δίνεται στην ανασύγκροτηση και την ανάκαμψη της οικονομίας, είπε ο κ. Τσίπρας και σημείωσε ότι η επένδυση αυτή θα αποτελέσει αφετηρία για την προσέλκυση και άλλων επενδύσεων.
Ο πρωθυπουργός ανέφερε, επίσης, ότι μέλημα της κυβέρνησης είναι η διασφάλιση των εργασιακών σχέσεων και της προστασίας του περιβάλλοντος.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του ομίλου της Cosco, Xu Lirong, ανέφερε ότι ο όμιλος αποδίδει μεγάλη σημασία στην τιμή που του έκανε η κυβέρνηση, ορίζοντας η υπογραφή της συμφωνίας να γίνει στο Μέγαρο Μαξίμου.
Αντιδράσεις από λιμενεργάτες
Στο μεταξύ ένταση σημειώθηκε ανάμεσα σε λιμενεργάτες και ΜΑΤ στο κέντρο της Αθήνας. Την ώρα που στο Μέγαρο Μαξίμου η κυβέρνηση υπέγραφε με την Cosco τη συμφωνία για τον ΟΛΠ, στο κέντρο της Αθήνας τα ΜΑΤ και οι λιμενεργάτες ήρθαν στα χέρια, κατά τη διάρκεια της πορείας διαμαρτυρίας των πρώτων από την πλατεία Κλαυθμώνος προς το Ζάππειο.
Μόλις οξύνθηκαν τα πνεύματα οι αστυνομικές δυνάμεις έκαναν χρήση χημικών προκειμένου να απωθήσουν τους εξαγριωμένους λιμενεργάτες που αντιδρούν στην ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ. Τα επεισόδια σημειώθηκαν στη λεωφόρο Αμαλίας, λίγο πριν φτάσει στο Ζάππειο η πορεία. Αρχικά συμφωνήθηκε να περάσει μια αντιπροσωπεία λιμενεργατών προς το Ζάππειο, ωστόσο δεν άργησε να ξεσπάσει ένταση όταν επιχείρησαν να περάσουν περισσότερα άτομα.
Από την πλευρά τους, οι λιμενεργάτες φώναζαν στα ΜΑΤ «προδότες, αλήτες» και προσπάθησαν να απωθήσουν μία διμοιρία. Τελικά άνδρες των ΜΑΤ δεν τους άφηναν να περάσουν και προχώρησαν σε χρήση χημικών.
Κλούβες και κάγκελα στο Ζάππειο
Η συμφωνία κυβέρνησης-Cosco για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ ήταν αναμενόμενο πως θα προκαλέσει αντιδράσεις από τους λιμενεργάτες, γ αυτό και η αστυνομία από το πρωί είχε πάρει αυστηρά μέτρα ασφαλείας. Στη λεωφόρο Αμαλίας είχαν τοποθετηθεί κάγκελα, ενώ κλούβες είχαν «κόψει» το δρόμο.
Τι καταγγέλλουν οι λιμενεργάτες
«Η κυβέρνηση αθέτησε τις υποσχέσεις της προχωράει στο ξεπούλημα ακουμπώντας στους αγώνες των εργαζομένων. Με τον πλέον νεοφιλελεύθερο, θατσερικό τρόπο η κυβέρνηση ξεπουλάει τα λιμάνια. Παρόλο που η ιστορία αυτή δεν έχει ολοκληρωθεί, υπάρχουν σοβαρές εκκρεμότητες όπως η σύμβαση της παραχώρησης του ελληνικού δημοσίου και του ΟΛΠ που δεν έχει επικυρωθεί ούτε από το ΔΣ ούτε από τη Βουλή», δήλωσε στο newsit.gr ο πρόεδρος της ΟΜΥΛΕ Γιώργος Γεωργακόπουλος.