Οσο πλησιάζει η ημερομηνία προκήρυξης διαγωνισμού για την παραχώρηση της μαρίνας του Αλίμου τόσο πληθαίνουν οι πληροφορίες για αμφιλεγόμενες πρακτικές (υπενοικίασης ή διπλοενοικίασης θέσεων κ.λπ.). Η μαρίνα, που ανήκει στην ΕΤΑΔ και λειτουργεί ως υποκατάστημά της, είναι μία από τις μεγαλύτερες στην Ανατολική Μεσόγειο.
Το ΤΑΙΠΕΔ με την υπ’ αριθμ. 218/212 (ΦΕΚ 2322/Β/13.08.2012) απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής έχει το δικαίωμα παραχώρησής της και σύμφωνα με πληροφορίες αναμένεται να προκηρύξει σχετικό διαγωνισμό τον Φεβρουάριο. Πολλοί ανησυχούν πως η ιδιωτικοποίησή της ενδέχεται να αυξήσει σημαντικά τα τιμολόγια ελλιμενισμού σκαφών, τα οποία είναι κατά γενική ομολογία από τα πιο ανταγωνιστικά στην Αττική.
Ομως, η αυξημένη ζήτηση για θέσεις και τα φθηνά τιμολόγια φαίνεται πως μπορεί να έχουν δημιουργήσει και «δευτερογενή αγορά». Ορισμένες πληροφορίες αναφέρουν, μάλιστα, πως δεν απουσιάζουν περιπτώσεις θέσεων που έχουν υπενοικιαστεί σε πολύ ακριβότερες τιμές από αυτές που καταβάλλει ο δικαιούχος στο υποκατάστημα της ΕΤΑΔ. Το πώς αυτό γίνεται και εάν έχουν γνώση οι υπεύθυνοι παραμένει υπό διερεύνηση. Αλλες πηγές προσθέτουν πως κατά περιόδους και όταν ο δικαιούχος της θέσης έχει ειδοποιήσει για απουσία του, οι θέσεις του υπενοικιάζονται, όπως αναφέρεται ότι έχει δικαίωμα να κάνει η μαρίνα στις σχετικές συμβάσεις. Αλλά ουδείς μοιάζει να γνωρίζει πώς ακριβώς διεκπεραιώνεται και καταγράφεται αυτή η διαδικασία.
Ωστόσο, σημαντικότατες φέρονται να είναι και οι ανείσπρακτες απαιτήσεις της μαρίνας από επιχειρήσεις που ενοικιάζουν χώρους της και έχουν αναλάβει σχετικές συμβατικές υποχρεώσεις. Είναι χαρακτηριστικό πως σύμφωνα με τον ισολογισμό της για τη χρήση του 2015 υφίστανται ανείσπρακτες απαιτήσεις (για τις οποίες δεν έχουν γίνει προβλέψεις), ύψους 13,925 εκατ. ευρώ, όταν ο συνολικός τζίρος είναι 4,322 εκατ. (χωρίς τα μισθώματα από την ξηρά…). Σαν να μην έχει εισπραχθεί τίποτα δηλαδή τα τελευταία 3 και πλέον έτη. Εντύπωση προκαλεί σε ορισμένους και το ύψος των εξόδων και ειδικά οι αμοιβές και τα έξοδα προσωπικού, οι αμοιβές και έξοδα τρίτων και οι παροχές τρίτων, αφού σύμφωνα με την κατάσταση λογαριασμού γενικής εκμετάλλευσης της ίδιας χρήσης, ανέρχονται στα 2,07 εκατ. ευρώ.
Πρέπει να σημειωθεί πως αν και η μαρίνα λειτουργεί ως υποκατάστημα της ΕΤΑΔ, διαθέτει αυτόνομη λογιστική παρακολούθηση, αποτελεί διακριτό κέντρο κόστους – εσόδων και έχει τη δική της διοικητική υποδομή, ενώ απασχολεί μόνιμο και εποχικό προσωπικό.
Η νέα διεθνής πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την παραχώρηση της μαρίνας του Αλίμου έχει προγραμματιστεί για τις αρχές Φεβρουαρίου αλλά αναμένεται να πάρει παράταση, ώστε να ολοκληρωθούν όλες οι απαραίτητες διαδικασίες και να υπάρχει μια κατά το δυνατόν διαφανής εικόνα για τα δεδομένα της. Η μαρίνα Αλίμου συγκεντρώνει μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον. Ο προηγούμενος διαγωνισμός απέβη άκαρπος κυρίως επειδή μαζί με τον Αλιμο περιλήφθησαν «πακέτο» και οι παραχωρήσεις μικρότερων μαρίνων στον Σαρωνικό για τις οποίες δεν υπήρχε ενδιαφέρον. Ομως, για τον Αλιμο είχαν εκδηλώσει μη δεσμευτικό ενδιαφέρον11 επιχειρηματικά σχήματα. Μεταξύ αυτών, το σχήμα της Dogus με τη Lamda Development, η κοινοπραξία Azimut – Benetti, η Global Liman Isltemeleri, η Ατεσε, η J&P Αβαξ, η Πόρτο Καρράς, η Envitec, η Archirodon και η Ακτωρ.
Δεδομένο θεωρείται από τους επαΐοντες πως παραμένει το ενδιαφέρον της Dogus με τη Lamda Development αλλά και ελληνικών κατασκευαστικών ομίλων. Η μαρίνα του Αλίμου είναι η μεγαλύτερη των Βαλκανίων με 1.100 θέσεις ελλιμενισμού. Η στρατηγική της θέση ως μέρος του αστικού ιστού της Αθήνας και η μεγάλη της χερσαία ζώνη που εκτείνεται σε 220 στρέμματα, αποτελούν σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα για την αξιοποίησή της.
ΠΗΓΗ: kathimerini.gr