από το www.notosnet.gr
Ενας από τους μεγαλύτερους Ελληνες εφοπλιστές, ο Διαμαντής Διαμαντίδης, είναι ο πρώτος ιδιοκτήτης στο συγκρότημα του «Αστέρα» Βουλιαγμένης – «Four Seasons». Αντισυμβατική προσωπικότητα με ιδιαίτερη ιδιοσυγκρασία, ο πλοιοκτήτης προχώρησε σε μια κίνηση μεγάλου οικονομικού βεληνεκούς που άφησε άναυδη ακόμη και την εφοπλιστική κοινότητα. Ο κ. Διαμαντίδης αγόρασε τις δύο από τις 13 ιδιωτικές βίλες του «Αστέρα», ενώ έδωσε προκαταβολή και για τρίτη.
Οι φήμες ήθελαν τον Σαουδάραβα πρίγκιπα Αλ Ουαλίντ μπιν Ταλάλ μπιν Αμπντουλαζίζ αλ Σαούντ, στον οποίο ανήκει κατά 47% η Four Seasons που θα διαχειρίζεται τον νέο «Αστέρα», να είναι ένας από αυτούς που θα αποκτήσουν κάποια από τις βίλες. Αντί, όμως, του 26ου πλουσιότερου ανθρώπου στον κόσμο, προέκυψε ένας Ελληνας εφοπλιστής που άφησε τους πάντες σύξυλους επειδή αγόρασε μαζικά.
Ο Διαμαντίδης δεν έχει φήμη ανθρώπου που πετάει τα χρήματά του – κάθε άλλο μάλιστα. Ωστόσο, οι εφοπλιστικοί και επιχειρηματικοί κύκλοι έμειναν εμβρόντητοι από τα ποσά που έδωσε ο -κατά τα άλλα σφιχτοχέρης- εφοπλιστής. Σύμφωνα με πληροφορίες, για την κάθε βίλα έδωσε ποσό κατά τι μικρότερο από 40 εκατ. ευρώ, ενώ η προκαταβολή για την τρίτη είναι μεταξύ 3 και 4 εκατ. ευρώ, δηλαδή στο 10% του τιμήματος. Πρόκειται για μοναδικές κατοικίες, αλλά η τιμή τους τις κατατάσσει στην κατηγορία των ακριβότερων σπιτιών της Ευρώπης και των ΗΠΑ.
Χλιδή εναρμονισμένη απόλυτα με το φυσικό περιβάλλον
Με δεδομένο ότι η κάθε ιδιοκτησία διαθέτει οικόπεδο 5-6 στρεμμάτων και το εμβαδόν της κατοικίας είναι 1.000 τ.μ., η τιμή διαμορφώνεται λίγο πιο κάτω από τα 40.000 ευρώ το τετραγωνικό για την κατοικία ή μεταξύ 6.600 και 8.000 ευρώ το τετραγωνικό για το οικόπεδο. Ο κ. Διαμαντίδης τηρεί την παράδοση των παλιών Ελλήνων εφοπλιστών και αγοράζει συστηματικά ακίνητα. Το χαρτοφυλάκιό του περιλαμβάνει εμβληματικές ιδιοκτησίες, αλλά η αγορά των δύο κατοικιών στον «Αστέρα» και η προκαταβολή για την τρίτη αλλάζει τα δεδομένα στην αγορά του real estate στη χώρα, ανεβάζοντας τον πήχη σε επίπεδα που κάνουν τη Γαλλική Ριβιέρα να φαντάζει φθηνή.
Στην ίδια ακτογραμμή, μετά την πλαζ του «Αστέρα» και την έκταση του Ορφανοτροφείου της Εκκλησίας, απλώνονται οι βίλες πολλών ισχυρών της ελληνικής ναυτιλίας και επιχειρηματικότητας. Ο Διαμαντίδης είναι πιθανόν να έβαλε το χέρι βαθιά στην τσέπη επειδή με τις βίλες στον «Αστέρα» βλέπει να δημιουργείται στην περιοχή ένα ελληνικό Μπέβερλι Χιλς. Αμέσως μετά την έκταση του ορφανοτροφείου είναι η βίλα του Πάρη Κασιδόκωστα-Λάτση. Στην παραθαλάσσια περιοχή από τον Λαιμό μέχρι και το Καβούρι διαθέτουν κατοικίες οι οικογένειες Μαρτίνου, Δρακόπουλου, η Μαριάννα Λάτση κ.ά. Το να αγοράζει ένας εφοπλιστής τρεις πανάκριβες βίλες για τον ίδιο και τα παιδιά του δεν είναι πρωτόγνωρο, καθώς ο πρώτος που το έκανε στο Καβούρι ήταν ο Περικλής Παναγόπουλος.
Ο αυτοδημιούργητος Διαμαντίδης έχει επιλέξει να κρατάει χαμηλούς τόνους όσον αφορά τη δημοσιότητα. Εκτός των κύκλων της ναυτιλίας, λίγοι γνωρίζουν την ύπαρξή του και όποια δημοσιότητα απέκτησε την οφείλει αφενός στα ακίνητα που αγοράζει και αφετέρου σε δύο δικαστικές διαμάχες, μία με την τράπεζα JP Morgan και μία με τον οίκο δημοπρασιών Sotheby’s. Από την οικογένεια περισσότερο γνωστός είναι ο μεγάλος γιος, ο Πασχάλης, ο οποίος απασχολούσε παλαιότερα τα lifestyle έντυπα με την προσωπική του ζωή. Κι εκείνος, όμως, τώρα ακολουθεί τα βήματα του πατέρα του και κινείται κάτω από τα… ραντάρ, έχοντας αποκτήσει ενεργό ρόλο στις ναυτιλιακές εταιρείες της οικογένειας.
Η κάθε βίλα στον «Αστέρα» έχει εμβαδόν 1.000 τ.μ. και διαθέτει οικόπεδο 5-6 στρεμμάτων. Η τιμή τους τις κατατάσσει στα ακριβότερα ακίνητα σε Ευρώπη και ΗΠΑ
Τα πρώτα του βήματα στη ναυτιλιακή βιομηχανία ο 70χρονος σήμερα Ελληνας πλοιοκτήτης, ο οποίος μεγάλωσε στην Αθήνα, τα έκανε σε νεαρή ηλικία στο Λονδίνο. Εκεί σπούδασε και στη συνέχεια εργάστηκε σε μεσιτική εταιρεία, τους λεγόμενους brokers. Χάρη στο ποντιακό του δαιμόνιο, έμαθε τη δουλειά γρήγορα και αποφάσισε να επενδύσει στην αγορά ενός πλοίου. «Τα έφτιαξε όλα μόνος του. Ξεκίνησε από το μηδέν και έχει φτάσει ψηλά», είναι τα πρώτα λόγια που ακούς όταν ρωτάς για την πορεία του στη ναυτιλία. Ο αστικός μύθος τον θέλει να μπαρκάρει σε πλοία για να μάθει και από τα μέσα τη δουλειά. Σήμερα έχει δύο ναυτιλιακές εταιρείες, τη Marmaras Navigation, που διαθέτει στόλο 26 σύγχρονων φορτηγών πλοίων, και την Delta Tankers, από το αρχικό του ονόματός του, η οποία, όπως προκύπτει και από την επωνυμία της, διαχειρίζεται στόλο από 26 δεξαμενόπλοια. Συνολικά ο όμιλος έχει 52 πλοία, με μέσο όρο ηλικίας τα 5 έτη, τα περισσότερα μάλιστα υπό ελληνική σημαία. Αυτή την εποχή δεν υπάρχει σε εξέλιξη κάποιο ναυπηγικό πρόγραμμα, αφού το τελευταίο που έτρεξε ήταν τεράστιο. Κατασκεύασε 22 δεξαμενόπλοια και 16 φορτηγά πλοία, με το συνολικό κόστος ναυπήγησης να ξεπερνάει το 1 δισ. δολάρια. Πλέον ο Ελληνας πλοιοκτήτης ασχολείται με αγοραπωλησίες πλοίων: πουλάει τα παλιότερα και αγοράζει νεότερα. Ολες τις κινήσεις τις κάνει με ίδια κεφάλαια, ενώ δεν ανακατεύτηκε ποτέ με την εισαγωγή των εταιρειών του στο Χρηματιστήριο.
Το στρατηγείο του είναι ένα τεράστιο υπερσύγχρονο κτίριο στο Παλαιό Φάληρο, ίσως το μεγαλύτερο απ’ όσα στεγάζουν ναυτιλιακές εταιρείες στην Ελλάδα, το οποίο βρίσκεται χαμηλά στη λεωφόρου Συγγρού, είναι επενδυμένο με μάρμαρο Πεντέλης και η αξία του υπολογίζεται σε 45 εκατ. ευρώ. Διαθέτει γυμναστήριο αλλά και θέατρο. Ο «D.D.» ελέγχει τα πάντα. Και όταν γράφουμε τα πάντα, εννοούμε τα πάντα. Οι ιστορίες που κυκλοφορούν στη ναυτιλιακή πιάτσα είναι πολλές. Ακολουθεί μία εξ αυτών: κάποτε συναντήθηκε με έναν υποψήφιο αρχιμηχανικό πλοίων, τον οποίο ήθελε να προσλάβει στην εταιρεία του. «Εγώ ξέρω για κάθε βίδα που μπαίνει στα καράβια μου», είχε πει στον συνομιλητή του, ο οποίος του απάντησε: «Δεν είναι δουλειά σας να ξέρετε για τις βίδες. Αυτή είναι δική μου δουλειά. Δεν θα μπορέσω να συνεργαστώ μαζί σας» και έφυγε κόβοντας ρόδα μυρωμένα. Στο γραφείο του τον έχουν δει κατά καιρούς να συζητάει για δουλειές ξυπόλητος, έχοντας απέναντί του τους εμβρόντητους συνομιλητές του.
Στελέχη που έχουν συνεργαστεί κατά καιρούς μαζί του τον περιγράφουν ως έναν πολύ δύσκολο χαρακτήρα ο οποίος δεν σηκώνει μύγα στο σπαθί του. Οι εκρηκτικές αντιδράσεις του είναι παροιμιώδεις στους κύκλους της ναυτιλίας. Παρά τα ξεσπάσματά του, όμως, θεωρείται από τους καλούς εργοδότες στον χώρο. «Πληρώνει καλά και εκτιμά τους ανθρώπους που αποδεικνύουν στην πράξη ότι κάνουν το κάτι παραπάνω γι’ αυτόν. Μπορεί να σου τηλεφωνήσει τις πιο απίστευτες ώρες για θέματα δουλειάς», είναι λόγια παλιού του συνεργάτη, ο οποίος προσθέτει: «Θα τον χαρακτήριζα τελειομανή. Ασχολείται ο ίδιος με ό,τι κάνει. Αυτό που θέλει το παίρνει από τις συνεργασίες του και τις διαπραγματεύσεις που κάνει».
Διαθέτει ένα 25μετρο ταχύπλοο με το οποίο συνηθίζει να πηγαίνει τα καλοκαίρια στην Ιο, όπου έχει δημιουργήσει ένα δικό του χωριό δίπλα στο Μαγγανάρι, το οποίο εκμεταλλεύεται τουριστικά. Οπως λέει άνθρωπος που τον γνωρίζει: «Αγόρασε το ξενοδοχείο όπου έκανε χρόνια διακοπές ο πρώην πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλής. Το έφτιαξε και το λειτουργεί. Αργότερα αγόρασε και τον γειτονικό κόλπο». Ωστόσο, το Μαγγανάρι δεν είναι ο μοναδικός κόλπος που ανήκει στον εφοπλιστή. Διαθέτει έναν ακόμη ιδιωτικό κόλπο, με τέσσερις πέτρινες βίλες που απλώνονται στα δύο άκρα του μπροστά από την εκκλησία του Αγίου Αιμιλιανού στον Κούνδουρο της Τζιας. Διαθέτει όμως και μια ακόμη εντυπωσιακή ιδιοκτησία στον Αγιο Αιμιλιανό, κοντά στο Πόρτο Χέλι. Πρόκειται αναμφισβήτητα για το μεγαλύτερο κτήμα στο Πόρτο Χέλι αφού, σύμφωνα με «γείτονά» του, «πρέπει να είναι μεγαλύτερο από 1.000 στρέμματα. Είναι πολύ εντυπωσιακό κτήμα όχι τόσο για τα σπίτια που έχει μέσα, αλλά για τους αμπελώνες, τους ελαιώνες και τις άλλες καλλιέργειες».
Οι νέες βίλες που αγόρασε στον «Αστέρα» δεν είναι τα μοναδικά παραθαλάσσια ακίνητα που διαθέτει στην Αττική ο κ. Διαμαντίδης. Το χαρτοφυλάκιό του περιλαμβάνει και την εμβληματική βίλα στο Σούνιο όπου ζούσε η Αννα Γουλανδρή με τον Δημήτρη Χορν. Πρόκειται για ένα προνομιακό ακίνητο που αγόρασε από τον γιο της γυναίκας που ίδρυσε το ομώνυμο ίδρυμα. Οταν απέκτησε τη βίλα ήταν 7.000 τ.μ. και μετά την ανακαίνιση που έκανε… περιορίστηκε στα 5.000 τ.μ. Ακόμα μία καταπληκτική παραθαλάσσια κατοικία του εφοπλιστή είναι στο Λαγονήσι, «μεσοτοιχία» με τη βίλα του επιχειρηματία Βασίλη Θεοχαράκη.
Λάτρης της ταχύτητας αλλά και συλλέκτης, έχει μια τεράστια συλλογή από αυτοκίνητα – κυρίως αντίκες. Το καλύτερο κομμάτι της συλλογής του είναι η Jaguar XK 120 Roadster του 1952, η οποία έχει αποσπάσει πολλά βραβεία σε διεθνείς διαγωνισμούς κλασικών αυτοκινήτων. Του «D.D.» του αρέσει να ασχολείται με τις βιολογικές καλλιέργειες, ενώ τα Χριστούγεννα συνηθίζει να στέλνει για δώρο σε φίλους και συνεργάτες λάδι από τους ελαιώνες του. Εχει δύο γιους. Ο Πασχάλης, σε ηλικία 33 ετών, είναι πλέον το Νο 2 στον όμιλο ως Assistant Manager Director. Ωστόσο, μήνα με τον μήνα είναι εκείνος που βγαίνει μπροστά όλο και περισσότερο και δείχνει να αναλαμβάνει τα ηνία της επιχείρησης υπό το βλέμμα του πατέρα του. Αυτή την αίσθηση έχουν οι ναυτιλιακοί κύκλοι που συνεργάζονται με τον όμιλο. Εχει σπουδάσει Οικονομικά και Διοίκηση Επιχειρήσεων στις ΗΠΑ, ενώ έχει ταξιδέψει και ως ναύτης σε πλοία της εταιρείας για να μάθει όπως ο πατέρας του τη δουλειά από τη… βάση της. Ο Διαμαντής Διαμαντίδης είναι παντρεμένος με τη Μαρία Καραγιαννίδη, η οποία προέρχεται από οικογένεια που κατέχει εταιρεία τροφοδοσίας πλοίων με έδρα τη Γερμανία. Μαζί έχουν έναν γιο που σιγά-σιγά έχει αρχίσει να παίρνει μια πρώτη γεύση από τη ναυτιλία. Μαζί με τη σύζυγό του έχουν και φιλανθρωπική δράση έχοντας ιδρύσει το Κοινωφελές Ιδρυμα «Προποντίς», ο σκοπός του οποίου είναι η προσφορά στην Παιδεία, στην επιστημονική έρευνα και στις τέχνες.
Οι περιπέτειες
Ο Διαμαντής Διαμαντίδης στη ζωή του είχε και αποτυχίες που τον οδήγησαν σε οικονομικές ζημίες και μεγάλα μπλεξίματα. Για πρώτη φορά απασχόλησε έντονα τα ΜΜΕ το 2007. Ως μεγάλος συλλέκτης έργων τέχνης, αγόρασε σε δημοπρασία του οίκου Sotheby’s το έργο του Κωνσταντίνου Παρθένη «Παναγία και το βρέφος» σε τιμή-ρεκόρ για τον καλλιτέχνη, η οποία έφτασε τα 950.000 ευρώ. Το έργο όμως με απόφαση του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Αθηνών, η οποία εκδόθηκε τον Ιανουάριο του 2012, κρίθηκε πλαστό. Η συγκεκριμένη θεωρείται μία από τις πολύκροτες δίκες και έμεινε στην ιστορία ως η υπόθεση «Διαμαντίδη κατά Sotheby’s».
Ο οίκος Sotheby’s και ο νόμιμος εκπρόσωπός του στην Ελλάδα κλήθηκαν να καταβάλουν «εις ολοκληρίαν καταβολή αποζημίωσης, ύψους 975.000 ευρώ, υπέρ του ενάγοντος». Ωστόσο, τα βάσανα του Ελληνα πλοιοκτήτη με τα έργα τέχνης δεν σταμάτησαν εκεί. Υπήρξε καταγγελία από την πλευρά του και για δεύτερο πλαστό πίνακα του Παρθένη, τη «Νεκρή φύση μπροστά στην Ακρόπολη». Η υπόθεση παραπέμφθηκε στα βρετανικά δικαστήρια, αφού το Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών έκρινε ότι δεν είχε δωσιδικία να ασχοληθεί με την υπόθεση αυτή. Ο λόγος ήταν ότι ο κ. Διαμαντίδης είχε υπογράψει ρήτρα περί αποκλειστικής αρμοδιότητας των βρετανικών δικαστηρίων. Νωρίτερα, τη δεκαετία του ’90, είχε άλλα προβλήματα. Αντίδικος τότε ήταν η JP Morgan. Η υπόθεση αφορούσε επενδύσεις που έκαναν Ελληνες πλοιοκτήτες σε ρωσικά ομόλογα, μεταξύ των οποίων και ο Δ. Διαμαντίδης, μετά από συμβουλές της τράπεζας κατά της οποίας είχαν στραφεί και τα αδέλφια Αδαμάντιος και Σπύρος Πολέμης. Ο κ. Διαμαντίδης δήλωσε ότι έχασε 40 εκατ. δολάρια και οι Πολέμηδες 280 εκατ. Ο Πήτερ Λιβανός φέρεται να έχασε περίπου 500 εκατ. δολάρια, ενώ στη λίστα ήταν και οι οικογένειες Κολλάκη, Αφεντάκη και Κέδρου. Οι Ελληνες πλοιοκτήτες μετά από έναν δικαστικό μαραθώνιο έχασαν την υπόθεση.