Δήμητρα Τριανταφύλλου www.kathimerini.gr
Η ηχορύπανση από τα μεγάλα club της παραλιακής αποτελεί εδώ και πολλά χρόνια σοβαρό πρόβλημα για τους κατοίκους των περιοχών όπου βρίσκονται. Ναι μεν για τους υπόλοιπους Αθηναίους η περιοχή έχει ταυτιστεί με τη βραδινή διασκέδαση και τα πάρτι μέχρι πρωίας, για τους ντόπιους όμως πολλά από τα βράδια του καλοκαιριού είναι σκέτη κόλαση.
Πριν από δύο εβδομάδες, οι δήμαρχοι Αλίμου και Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης αποφάσισαν να λάβουν δραστικά μέτρα για την αντιμετώπιση του φαινομένου, με στόχο να περιορίσουν την ηχορύπανση που προκαλείται και είναι ιδιαίτερα ενοχλητική για τους δημότες τους.
Τι λέει ο δήμαρχος που εφαρμόζει πιλοτικά μέτρα εδώ και δύο εβδομάδες
Ο δήμος Αλίμου έχει ξεκινήσει την πιλοτική εφαρμογή των νέων μέτρων εδώ και 15 ημέρες. Το φετινό σκεπτικό για την καταπολέμηση της ηχορύπανσης ορίστηκε στην αρχή ως εξής: η μουσική σε όλα τα καταστήματα της παραλίας θα σταματά στις 23.00. Όποιο κατάστημα παίζει μουσική μετά από αυτή την ώρα στην ουσία λειτουργεί παράνομα. Η πρώτη παράβαση επιφέρει πρόστιμο 2.000 ευρώ, η δεύτερη 5.000 ευρώ, ενώ η τρίτη 5.000 ευρώ και προσωρινό σφράγισμα. Το παραπάνω πλαίσιο δοκιμάστηκε μέχρι τις 7 Ιουνίου. Πώς διαμορφώθηκε, λοιπόν, η κατάσταση την επόμενη εβδομάδα μέχρι και σήμερα;
«Στον δήμο μας, οι επιχειρήσεις που μπορούν εν δυνάμει να προκαλέσουν σοβαρό πρόβλημα ηχορύπανσης είναι δώδεκα στον αριθμό», λέει στο kathimerini.gr ο δήμαρχος Αλίμου, Ανδρέας Κονδύλης, και εξηγεί:
«Τις καθημερινές, η μουσική σταματά στις 23.00 και οι επιχειρηματίες στο σύνολό τους τηρούν το μέτρο. Το καλό της υπόθεσης είναι πως από αυτά τα δώδεκα μαγαζιά, τα έξι προχώρησαν σε εργασίες ηχομόνωσης, κάτι το οποίο δεν είχαν κάνει ποτέ ως τώρα. Κάποιοι τοποθέτησαν ψηλά διπλά τζαμιά, άλλοι έφτιαξαν κατασκευές με υαλοβάμβακα και πετροβάμβακα, ένας κάποιος άλλος τοποθέτησε ειδικούς ανεμιστήρες που σπρώχνουν τα ηχητικά κύματα προς τη θάλασσα. Μετά από την καλή συνεργασία με τους επιχειρηματίες, αποφασίσαμε τις Παρασκευές και τα Σάββατα η απαγόρευση της μουσικής να επιβάλλεται στη 01.00 για τα μαγαζιά που προχώρησαν στην ηχομόνωση. Αν λειτουργήσει και αυτό καλά, συζητάμε με τους επιχειρηματίες η μουσική να σταματά στις 02.00. Στην πραγματικότητα, μόνο μία επιχείρηση μέχρι στιγμής επιδεικνύει ανυπακοή».
Εν ολίγοις, σύμφωνα με τον κ. Κονδύλη, μέχρι στιγμής τα πιλοτικά μέτρα αποδίδουν και μετά από πολλά καλοκαίρια οι κάτοικοι κοιμούνται ήσυχοι. Όπως το έθεσε και ο δήμαρχος: «Για πρώτη φορά, πηγαίνουμε σε ένα καλό μοντέλο συνύπαρξης ανάμεσα σε κατοίκους και επιχειρηματίες στην περιοχή μας».
Ο δήμαρχος που ετοιμάζεται να θέσει σε ισχύ νέο κανονιστικό πλαίσιο
Στο γειτονικό παραλιακό μέτωπο που σχηματίζουν οι δήμοι Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης, ο δήμαρχος Γρηγόρης Κωνσταντέλλος αποφάσισε να προχωρήσει στη δημιουργία νέου ρυθμιστικού κανονισμού για το συγκεκριμένο θέμα, ο οποίος θα ισχύσει από την 1η Ιουλίου.
Μιλώντας για το σκεπτικό αυτής της απόφασης, ο κ. Κωνσταντέλλος μάς είπε πως στην ουσία οι επιχειρηματίες που προκαλούν συστηματική όχληση στην περιοχή δεν είναι περισσότεροι από πέντε, σε ένα σύνολο 40 μαγαζιών.
Όπως περιγράφει ο ίδιος: «Στην ουσία, αυτό που συμβαίνει είναι πως από ένα σημείο της βραδιάς και έπειτα, γύρω στις 11 με 12, οι συγκεκριμένοι επιχειρηματίες μετατρέπουν τα εστιατόριά τους σε club. Δηλαδή υπάρχει παραβίαση της ίδιας της άδειας λειτουργίας τους. Την ίδια στιγμή, τα σπίτια των κατοίκων απέχουν από αυτά τα μαγαζιά μόλις 30 μέτρα. Το πρόβλημα εντοπίζεται στην παραλία της Βάρκιζας, ενώ τον τελευταίο καιρό άρχισε να σημειώνεται μεγάλη φασαρία και στην Α’ Πλαζ Βούλας, στην περιοχή κοντά στο Ασκληπιείο Νοσοκομείο».
Πώς οι επιχειρηματίες «προσπερνούσαν» τον νόμο
Ο κ. Κωνσταντέλλος μάς περιέγραψε και το πώς οι επιχειρηματίες δρούσαν μέχρι στιγμής ανενόχλητοι. «Άδεια για μουσική σε εξωτερικούς χώρους έδινε πάντα ο δήμος. Η άδεια αυτή περιέγραφε πως η μουσική δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 80 ντεσιμπέλ, το οποίο είναι ένα υποφερτό όριο. Στην πράξη, αυτό το όριο δεν τηρούνταν σχεδόν ποτέ από τους επιχειρηματίες και η μουσική έπαιζε σταθερά στα 120 με 150 ντεσιμπέλ. Μέχρι τις 03.00 τα ξημερώματα επικρατούσε μια τρέλα. Έκανε λοιπόν τότε την εμφάνισή της η Δημοτική Αστυνομία ή η ΕΛ.ΑΣ. και τους έγραφε είτε για “παραβίαση ορίου μουσικής” είτε για “παραβίαση ωραρίου”. Η ποινή για αυτές τις παραβάσεις ήταν σφράγισμα του κέντρου για δέκα ημέρες», εξηγεί και συνεχίζει:
«Η ιστορία όμως εξελισσόταν τελικά ως εξής: την αμέσως επόμενη ημέρα ο ιδιοκτήτης προσέφευγε στη Δικαιοσύνη (στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Πειραιά συνήθως) και 10 στις 10 φορές έπαιρνε έγκριση για αναστολή εκτέλεσης της ποινής. Με την αναστολή εκτέλεσής της, η ποινή εκτιόταν τελικά τον Δεκέμβριο, τον Ιανουάριο ή τον Φεβρουάριο, δηλαδή έξι μήνες μετά. Η σφράγιση του μαγαζιού -και μάλιστα χωρίς χρηματικό πρόστιμο- ερχόταν σε νεκρό χρόνο που το μαγαζί δεν λειτουργούσε.
»Εμείς αλλάξαμε φέτος αυτή τη μανιέρα. Στο τέλος του περασμένου Μαΐου φτιάξαμε μια νέα κανονιστική απόφαση, προσθέτοντας την εξής κομβική παράμετρο: κάθε μήνυση για παράβαση ωραρίου και μουσικής σε εξωτερικό χώρο θα επιφέρει αυτόματα πρόστιμο 5.000 ευρώ, το οποίο μάλιστα μέσα σε ένα βράδυ μπορεί να επιβληθεί πολλές φορές. Αυτή τη φορά, για να προσφύγει στη Διοικητική Δικαιοσύνη και να ανασταλεί το πρόστιμο, ο ιδιοκτήτης θα πρέπει να προπληρώσει το 40% του ποσού. Αν, για παράδειγμα, ένας επιχειρηματίας με μεγάλο κέντρο στη Βάρκιζα δεχθεί πρόστιμο για τρεις παραβάσεις μέσα σε ένα βράδυ της τάξεως των 10.000 ευρώ, θα πρέπει να πληρώσει τα 4.000 ευρώ για να μπορεί να προσφύγει στη Δικαιοσύνη. Αυτό, όπως καταλαβαίνετε, θα τον κάνει να το σκεφτεί πολύ αν θα ηχορυπάνει ή όχι. Το ωράριο λειτουργίας δεν το πειράξαμε. Αν κάποιος θέλει, μπορεί να λειτουργεί μέχρι τις 03.00 και τις 04.00. Το όριο των ντεσιμπέλ, όμως, δεν θα μπορεί να καταπατείται».
Όσο για τους κατοίκους αυτών των περιοχών, σύμφωνα με τον κ. Κωνσταντέλλο… «πανηγυρίζουν ήδη». «Η απόφαση πάρθηκε ομόφωνα στο δημοτικό συμβούλιο. Αυτοί που δεν χαίρονται είναι όσοι έρχονται περιστασιακά στον δήμο μας για να λειτουργήσουν επιχειρήσεις που ηχορυπαίνουν αφόρητα την πόλη. Εκ μέρους των επιχειρηματιών υπάρχουν ήδη αντιδράσεις. Προσπαθούμε να τις διαχειριστούμε και να εξηγήσουμε σε αυτούς τους ανθρώπους ότι ήρθε η ώρα να αλλάξει το μοντέλο της δραστηριότητάς τους. Προσπαθήσαμε να τους πείσουμε γι’ αυτό τουλάχιστον τρία χρόνια, αλλά ο παραπάνω μηχανισμός που σας περιέγραψα τους άφηνε να δρουν ανενόχλητοι», υποστηρίζει.